کنترل دسترسی چیست؟ کاربرد آن چیست؟
نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


یکی از فناوری های کنترل دسترسی هوشمند برای افراد در سطوح مختلف سیستم کنترل دسترسی، به اصطلاح Access Control است. کنترل دسترسی برای افزایش امنیت و کنترل هوشمند ترافیک استفاده می شود. به عنوان مثال با این سیستم می توان سطح دسترسی مشخصی را برای افراد در قسمت های مختلف ساختمان یا دستگاه های مختلف تعریف کرد.

این بدان معناست که ما از طریق سیستم تعیین می کنیم که افراد می توانند به چه سطح دسترسی و محدوده زمانی به قسمت های مختلف یک ساختمان یا دستگاه دسترسی داشته باشند.

بر این اساس سیستم کنترل دسترسی می‌تواند گزارش‌های امنیتی دقیقی از تردد افراد یا دسترسی آن‌ها به امکانات لازم ارائه دهد. در ادامه این مقاله از دیلاک نگاهی دقیق تر به کنترل دسترسی و کاربردهای مختلف آن خواهیم داشت.

روش ورود چیست؟

یک دستگاه کنترل دسترسی دارای یک یا چند رله است که می تواند برای تعیین اینکه چه کسی مجاز به دسترسی به یک مکان یا دستگاه، در چه زمانی و با چه سطح دسترسی است استفاده می شود. این دستگاه ها به بهبود ایمنی و قابلیت اطمینان مراکز و سیستم ها کمک می کنند. اساساً یک دستگاه کنترل دسترسی وسیله ای است که دسترسی ساکنان ساختمان را به محل کار، دفتر یا سیستم ها محدود می کند.

علاوه بر این، این سیستم‌ها می‌توانند داده‌های مربوط به فعالیت یا استفاده از دستگاه‌های درخواستی را ثبت کنند و گزارش‌هایی درباره افرادی که به آنها دسترسی دارند را در اختیار مدیران قرار دهند. از سوی دیگر کنترل دسترسی این قابلیت را دارد که به سیستم های دیگر مانند درب بازکن اتوماتیک فرمان صادر کند و در صورت شناسایی افراد خاصی می توانند به آنها اجازه ورود بدهند.

در واقع این دستگاه فقط به کسانی اجازه تردد یا دسترسی را می دهد که اثر انگشت آنها به عنوان منبع احراز هویت در دستگاه کنترل دسترسی ثبت شده یا برای آنها کارت صادر شده است.

دستگاه کنترل دسترسی چگونه کار می کند؟

کنترل دسترسی دستگاه کار خود را در سه مرحله انجام می دهد که عبارتند از:

اطلاعات همه را دریافت کنید

داده های شخصی به روش های مختلف به دست می آیند. به عبارت دیگر، فرد می تواند با استفاده از تشخیص چهره، ثبت اثر انگشت، تعیین رمز عبور و یا اسکن موارد مورد نیاز دستگاه کنترل دسترسی، اطلاعات خود را وارد کرده و خود را به دستگاه کنترل دسترسی معرفی کند. در واقع، بسته به اینکه دستگاه کنترل دسترسی می‌خواهد داده‌های شخصی را ذخیره کند، به آن ورودی می‌دهیم.

تایید افراد

دستگاه کنترل دسترسی پس از دریافت اطلاعات شخصی، این اطلاعات را در پایگاه داده خود ثبت می کند. اکنون داده های کاربر در دستگاه وجود دارد و سیستم می تواند بر اساس آنها فرد خاصی را شناسایی کند تا اجازه انجام کار مورد نیاز فرد را بررسی کند.

بررسی هویت افراد

در نهایت، کنترل دسترسی، اطلاعات دریافتی از شخص را با اطلاعات هویتی که قبلاً در سیستم ثبت شده، مطابقت می دهد و در صورت تطابق اطلاعات، اجازه ورود و خروج یا دسترسی به یک سیستم خاص را دارد.

کنترل دسترسی چیست؟

کنترل دسترسی در دستگاه های کمکی

یکی از کاربردهای کنترل دسترسی، دستگاه حضور و غیاب است. این سیستم برای ثبت زمان ورود و خروج کارکنان، زمان سفر و محاسبه ساعت کار دستمزد آنها استفاده می شود. یکی از رایج ترین کاربردهای این سیستم استفاده از کنترل دسترسی در تجهیزات مشارکت کننده است.

کنترل ترافیک

برخی از مجموعه ها نیز از دستگاه کنترل دسترسی برای کنترل رفت و آمد کارکنان و یا مجاز بودن یا نبودن ورود و خروج آنها استفاده می کنند. در این حالت سیستم کنترل دسترسی بر روی وسایل مکانیکی مانند قفل و کلید و یا موانع فیزیکی مانند گیت های ترافیکی نصب می شود. هدف از کنترل تردد در این دستگاه ها محدود کردن دسترسی افراد به یک ملک، ساختمان یا حتی یک اتاق است.

کنترل گروهی

یکی دیگر از کاربردهای کنترل دسترسی، کنترل گروهی از افراد است. در این موارد با استفاده از کنترل دسترسی می توان گروهی از افراد را شناسایی کرد و محدودیت های دسترسی به ترافیک را به آنها اختصاص داد.

گزارش دهی

همانطور که قبلا ذکر شد، سیستم های کنترل دسترسی می توانند گزارش هایی در مورد ترافیک کاربران ارائه دهند. بنابراین کاربر می تواند از طریق کنترل دسترسی متصل به شبکه شرکت به گزارش ترافیک دسترسی داشته باشد و به کاربران دسترسی داشته باشد. در واقع اکسس کنترل شرکت می تواند جابجایی افراد و ورود و دسترسی به سیستم را ثبت کند و مدیر مجموعه نیز با اتصال به دستگاه از طریق کامپیوتر، تاریخچه کاربر را مشاهده کند.

ویژگی های سیستم های کنترل دسترسی

بر اساس آنچه در مورد آن صحبت کردیم و بسته به مدل دستگاه، ویژگی های کاربردی کنترل دسترسی را می توان در مثال های زیر خلاصه کرد:

گزارشی از همه ورود و خروج در یک زمان معین

ترافیک گروه به یک عدد در روز محدود می شود.

مناطق روزانه و هفتگی حرکت انسان را تعریف می کند

امکان تنظیم بازه های زمانی مختلف برای گروه های مختلف

تعیین زمان برای تایید اطلاعات در نرم افزارهای فردی و گروهی

امکان دانلود دیتا از شبکه و فلش

امکان پشتیبان گیری خودکار

امکان تعیین تاریخ بر اساس تقویم فارسی با تعطیلات رسمی سال

امکان دریافت اطلاعات از افراد آنلاین و ارسال اطلاعات به همین صورت.

امکان ورود دستگاه ها و مدیریت چندین دستگاه با یک نرم افزار

برای دسترسی در زمان‌ها و روزهای خاص به‌صورت فردی و گروهی آنلاین درخواست دهید

امکان تماس با ترافیک روزانه، هفتگی، ماهانه و بر اساس تاریخ

امکان انتقال اطلاعات افراد به صورت کاملا پیشرفته

امکان استفاده از ماژول خدمات وب

به اطلاعات ترافیک برای زمان و واحد حضور و غیاب مستقیماً از نرم افزار دسترسی داشته باشید





:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : جمعه 6 مهر 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: